De 19 beste tips voor Facebook adverteren!
Onder de loop
Is jouw SEA goed ingesteld?
Onze SEA specialisten hebben een SEA checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEA inspanningen kunt beoordelen.
3. Handmatig bieden en wat dit soort biedingen doen voor je campagnes
Facebook adverteren biedt een boel opties en mogelijkheden waarop je kunt bieden. Je kunt kiezen voor een PPE-strategie, een conversiegerichte strategie of bijvoorbeeld een campagne met als doel om zoveel mogelijk likes te krijgen. Veel mensen accepteren het aanbevolen bod dat Facebook geeft, en optimaliseren vervolgens hun advertenties. Toch zou je ook eens kunnen overwegen om manual bidding (handmatig bieden) te gebruiken. Het grote voordeel daarvan is dat je veel meer invloed kunt uitoefenen op je resultaat en de kosten per resultaat. Daarnaast maakt handmatig bieden het mogelijk om meer testen uit te oefenen, zodat je kunt uitsluiten dat je bieding per resultaat simpelweg te laag is.
Over het algemeen kun je manual bidding onderverdelen in vijf methoden:
- Start op het aanbevolen bod en verhoog/verlaag wanneer nodig
- Start veel lager en begin vervolgens met verhogen
- Start veel hoger en verlaag vervolgens je biedingen
- Begin heel hoog en verander je bod nooit
- Start heel hoog en verlaag wanneer je heel veel klikken hebt, dit zorgt voor een groot organisch bereik en dus voor heel erg goedkope klikken
Mijn favoriete optie is nummer vier. De reden hiervoor is dat Facebook mensen indeelt in ‘emmers’. Facebook heeft verschillende ‘emmers’ met mensen die bijvoorbeeld: direct over willen gaan op een aankoop, waarschijnlijk willen kopen, misschien willen kopen enzovoorts. Wanneer je erg laag biedt, kan het voorkomen dat je advertentie alleen wordt getoond aan mensen die waarschijnlijk willen kopen, terwijl de kans op conversie het hoogst is wanneer je getoond wordt in de ‘emmer: mensen die direct overgaan tot een aankoop’.
De voordelen van hoger bieden en dus adverteren op Facebook aan mensen waarbij de kans op conversie het hoogst is:
- Het maakt je campagnes meer constant en je zult dus een duidelijkere trend kunnen genereren.
- Wanneer je een vergelijkbare doelgroep maakt op basis van mensen die eerder iets hebben gekocht, is de kans op conversie veel hoger, omdat deze basisgroep bestaat uit mensen waarbij de kans zeer groot is dat ze iets aankopen.
- Je start met betere plaatsingen op Facebook waardoor de CTR en het conversiepercentage vanaf het begin direct hoog zijn.
- Deze strategie zorgt ervoor dat je waarschijnlijk niet veel last hebt van concurrentie, aangezien deze concurrenten het aanbevolen budget gebruiken en dus niet adverteren aan mensen waarbij de kans op conversie veel hoger is. Dit zorgt er naar verloop van tijd voor dat je concurrenten gaan adverteren op andere interessegebieden waardoor jij vrij spel hebt.
4. Mediakits
Het bepalen van jouw ideale doelgroep kan heel erg lastig zijn. Zeker voor Facebook adverteren, omdat dat het beste werkt op basis van sterke interesse targeting. Gelukkig is er een medium dat zo´n beetje elke doelgroep al voor je heeft uitgestippeld, namelijk: tijdschriften. Elk tijdschrift heeft speciaal voor adverteerders een mediakit waarin precies staat welke doelgroep zij proberen aan te spreken. Dit is interessant, omdat tijdschriften vaak gefocust zijn op één bepaalt onderwerp.
Heb jij bijvoorbeeld een webshop in de hengelsport? Dan is een blad over vissen en buitenleven interessant. Zoek hier de mediakit voor op en maak op basis van deze mediakits een doelgroep voor Facebook adverteren. Een goede website waar je heel veel mediakits kunt vinden is: justmediakits.com.
Zorg er daarnaast voor dat je niet alleen op basis van interesse adverteert, maar kijk ook naar bekende personen, televisieprogramma’s en merken. Kies echter wel voor voor de optie waarvan je zeker weet dat je met een advertentie alleen jouw doelgroep aanspreekt. Ik snap dat dit een beetje vaag overkomt, dus laat ik het verduidelijken door middel van een voorbeeld.
Stel je voor dat ik een webshop beheer die producten verkoopt voor boksen. Dan zou mijn eerste gedachte allicht zijn, laat ik adverteren aan mensen die een pagina liken over Mohammed Ali of Rico Verhoeven. Deze twee boksers zijn echter zo bekend geworden, dat niet alleen mensen die van boksen houden jouw advertentie te zien krijgen. Maar ook bijvoorbeeld mensen die hun quotes inspirerend vinden, maar zelf totaal niets met boksen hebben. Wanneer je een fans van boksen wilt targeten, kun je beter kiezen voor mensen die de pagina´s van Moos Linneman of Rudi Koopmans liken. Deze boxers zijn alleen bekend bij de echte fans en dit maakt je targeting een stuk gerichter.
5. Ga voor specifieke targeting
De grootste fout die je kunt maken wanneer je via Facebook gaat adverteren: niet specifiek genoeg adverteren. De kracht van adverteren via Facebook zit in de targeting-opties die je kunt instellen voor je advertenties.
Zorg dat je klein begint. Probeer aanvankelijk niet meer dan 10.000 mensen te bereiken. Dit zorgt ervoor dat je jezelf dwingt zo specifiek mogelijk te adverteren. Wanneer ik bij IQ Leads bijvoorbeeld een advertentie wil maken om meer nieuwsbriefinschrijvingen te krijgen, wil ik mijn advertentie specifiek focussen op ondernemers.
Gericht adverteren
In dat geval zou ik mijn advertenties focussen op ondernemers in de leeftijdscategorie 24-32. Als ik vervolgens binnen een bepaalde regio wil adverteren kies ik een aantal steden uit. Bijvoorbeeld rondom Alphen aan den Rijn. Uit onderzoek weet ik daarnaast dat een groot deel van de jonge ondernemers waar ik naar op zoek ben single is. Dus ook die targeting-optie voeg ik toe aan mijn advertentie filters.
Uiteraard wil mijn Facebookadvertentie alleen richten op de ondernemers die geïnteresseerd zijn in mijn diensten. Dus bij interesses voeg ik vervolgens toe: adverteren, marketing, social media Google Ads.
Op deze manier weet ik zeker dat elke euro besteed wordt aan iemand die geïnteresseerd zou kunnen zijn.
Targeting tip voor lokale ondernemers: Carpet Bombing
De Carpet Bomb-techniek is een techniek die over is komen waaien uit Amerika. Het is zeer interessant voor lokale spelers die alleen een bepaalde regio willen aanspreken. Hierbij kun je denken aan: makelaars, elektriciens of loodgieters. Veel lokale spelers die beginnen met Facebook adverteren, maken de fout dat ze zo gedetailleerd mogelijk proberen te adverteren op Facebook. Dit zorgt ervoor dat ze te weinig impressies en clicks krijgen tegen te hoge kosten. Facebook werkt op basis van interesses, maar je hoeft niet bovengemiddeld geïnteresseerd te zijn in loodgieterwerkzaamheden om een loodgieter in te huren. Gelukkig is hier een oplossing voor, die eigenlijk geheel tegen de aanbevolen richtlijnen van Facebook ingaat: carpet bombing.
Met carpet bombing adverteer je niet op basis van interesses, maar op basis van gebied. Je gaat te werk op de volgende manier. In de eerste advertentie kies je bij targeting-opties alleen voor een gebied, leeftijd en/of geslacht. Vervolgens laat je deze mensen een videoadvertentie zien. Die moet mensen aanspreken, niet te lang zijn en aan het einde een call-to-action hebben. Zulke video´s hoeven niet duur te zijn, want slide-show-video´s werken ook al goed. Een videoadvertentie is bovendien goedkoper dan de super gerichte advertenties in deze lokale markt. Dat komt doordat veel beginnende adverteerders op Facebook in de vijver van super gerichte advertenties proberen te vissen.
En dan verder…
Het doel van deze advertenties is niet te verkopen, maar om een lijst op te bouwen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten. Maak hiervoor een custom audience van mensen die minimaal 75 procent van je video hebben bekeken. Wanneer je een doelgroep hebt die groot genoeg is, kun je deze mensen een advertentie laten zien met een speciale aanbieding. Zoals bij elke advertentie moet je daarvoor een doel instellen.Het advertentiedoel maakt niet zo gek veel uit, maar ik adviseer om gebruik te maken van het Facebook conversiedoel. De resultaten van deze campagne zijn sterk afhankelijk van hoe goed je advertentie en landingspagina is. Wanneer je niet direct resultaten ziet, zorg er dan in ieder geval dat je een onderscheidende advertentie hebt en een snel ladende, converterende landingspagina.
6. Begin met 100 euro per maand
Doordat je heel specifiek target worden je advertenties natuurlijk ook goedkoper. Je hebt minder klikken van mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn. Daarnaast minimaliseer je de kans op misklikken. Begin met een budget van €3,33 per dag. Schroef deze pas op wanneer je merkt dat je een positieve ROI uit je advertentie haalt. Het budget kun je net zo lang blijven verhogen totdat je ziet dat de ROI op je advertenties alleen maar terugloopt.
Zorg ervoor dat je kiest voor de ‘betalen per klik-optie’. Betaal nooit voor impressies! Wanneer je kiest voor betalen per impressie zal Facebook de advertentie proberen te tonen aan zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep, maar geen moeite doen om ervoor te zorgen dat deze mensen vervolgens ook klikken. Met betalen per impressie is de kans groot dat personen binnen jouw doelgroep de advertentie twee keer te zien krijgen.
7. Simpele advertenties
Facebook biedt je allerlei opties aan. Je kunt meerdere afbeeldingen gebruiken in een carrousel, waardoor je meer ruimte krijgt om te adverteren. Ook kun je gebruik maken van een videoadvertentie.
Doe dat niet!
Hou het simpel.
Tenzij je aan Carpet Bombing wilt doen, raden wij jou aan om de meest simpele optie te kiezen: ’een afbeelding of video’. Plaats één afbeelding met een goede tekst. De ingewikkelde advertentie methodes zoals video en de carrousel lijken veel meer op advertenties en hebben over het algemeen een lager doorklikpercentage.
Maak alleen gebruik van je eigen afbeeldingen! De foto’s die Facebook aanbiedt zijn mooi, maar de kans is groot dat mensen die al honderd keer tegen zijn gekomen.
Professionele advertenties
Neem de ontwerpaanbevelingen serieus. Op deze manier weet je zeker dat je advertentie er altijd professioneel uitziet. Kies dus afbeeldingen die de goede verhoudingsmaten hebben en de juiste resolutie.
Uiteraard komt er meer kijken bij Facebook adverteren. Een originele, creatieve en opvallende advertentie bereikt meer dan een saaie advertentie. Dus de volgende tips gaan over de bijbehorende tekst en diverse strategieën die je toe zou kunnen passen.
Een gratis SEA scan van jouw website?
8. Steek tijd in een goede advertentietekst
Kop: Dit is een hele makkelijke. Geef iets weg aan je doelgroep. Dit zou een weggeefactie kunnen zijn van een e-book, een webinar of een demo. Zorg ervoor dat je koptekst de aandacht van jouw doelgroep vat.
Tekst: Probeer hier twee zaken in te verwerken: spoor de lezer aan om iets te doen door middel van een call-to-action en social proof.
Linkbeschrijving nieuwsoverzicht (onder geavanceerde opties): Beschrijf een duidelijke call-to-action en leg uit welke voordelen de lezer haalt uit het klikken op de advertentie.
CTA: Kies voor de ‘meer informatie’ knop. Deze knop heeft de beste doorklikfrequentie.
Vraag om likes en shares
Het klinkt misschien een beetje vreemd. Maar het vragen om likes, shares of retweets zorgt voor meer interactie. Dus vraag gewoon of mensen jouw advertentie willen liken of delen.
9. Maak gebruik van hashtags
Facebook heeft nog niet zo lang geleden hashtags geïntroduceerd, dus gebruik ze! Hashtags zijn een fantastische tool om meer bereik te verwerven. Mensen kunnen namelijk zoeken naar bepaalde hashtags. Facebook hashtags zijn nog lang niet zo populair als die van Twitter, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook gebruiken om gesprekken tussen potentiële klanten te vinden.
10. Deel reviews op Facebook
Je kunt nog zoveel fantastische advertenties maken en schreeuwen dat je de allerbeste bent, maar dat kan elk bedrijf. Probeer het: ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’-effect te vermijden. Niets komt sterker over dan reviews en testimonia van echte mensen. Heb je klanten die super tevreden zijn? Plaats deze dan op Facebook. Adverteren met platte tekst is zonde, probeer “outside the box” te denken. Maak gebruik van afbeeldingen, video’s en andere media.
11. Stel vragen
Facebookgebruikers vinden het super als ze mee kunnen praten over een onderwerp. Probeer eens een vraag te stellen aan je volgers of plaats een enquête. Maak de vragen niet te ingewikkeld en hou je post kort. Niemand zit te wachten op enorme vragenlijsten.
12. Invullen maar
Een ander format voor gegarandeerd meer interactie is een ‘fill in the ____ ‘ tactic. Voeg een opvallende afbeelding toe voor extra zichtbaarheid.
13. Laat gebruikers stemmen met de ‘like’ en ‘delen’ knoppen
Zoals eerder beschreven zijn Facebookgebruikers dol op het delen van hun mening. Vraag jouw volgers te kiezen tussen optie a of optie b met een tekst: ‘Like voor optie a’ en ‘share’ voor optie b. Dit zorgt gegarandeerd voor meer likes en shares. En dat vergroot dan weer jouw zichtbaarheid.
14. Upload je mailbestand naar Facebook
Facebook adverteren maakt het mogelijk om mailingslijsten te uploaden. Zo kun je direct advertenties tonen aan mensen waarvan je weet dat zij op één of andere manier geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Dit zorgt vaak voor meer engagement en een hoger conversiepercentage.
Een gratis marketing scan aanvragen?
15. Funneling binnen Facebook
Een goede manier om ervoor te zorgen dat mensen op een natuurlijke manier kennis maken met jouw product, dienst of service is door funneling. Niet direct iets waar je op kunt klikken binnen Facebook adverteren, maar een strategie die ervoor zorgt dat:
- Mensen je eerst leren kennen (je stelt jezelf even voor)
- Je ze daarna helpt herinneren aan het feit dat ze jou kennen en interactie met je hebben gehad
- En je ze vervolgens een aanbieding doet om ze over te halen tot een actie
Funneling, in welke vorm dan ook, is gebaseerd op het AIDA-model:
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
De kracht van funneling komt voort uit het aantal contactmomenten dat je opbouwt met jouw doelgroep voordat je ze een aanbieding doet. Uiteraard pas je in je funnel de advertenties aan naar de boodschap die past bij de fase waarin jouw potentiële bezoeker zich bevindt.
Wanneer jouw doelgroep je nog niet kent, zit deze waarschijnlijk in de attention-fase. In deze fase is het belangrijk dat je jezelf op een toegankelijke manier voorstelt en je zonder opdringerig te zijn je product of dienst uitlegt. Probeer pijnpunten te noemen die jouw product oplost. Stel je product of dienst voor als oplossing van het probleem dat jouw doelgroep heeft.
Wanneer ze jouw product hebben bekeken op je website, je socialmediakanalen hebben bekeken of rondgekeken hebben in jouw Facebook- of Instagram-shop zitten, zijn ze waarschijnlijk in de volgende fase aanbeland: interest. In deze fase hebben ze dus enige interesse in je product. Vervolgens is het belangrijk dat je contactmomenten opbouwt door retargeting. Aangepaste doelgroepen en de Facebookpixel helpen hier enorm bij. Dankzij deze Facebookmiddelen kun je namelijk bezoekers in een groep plaatsen en deze vervolgens gebruiken als targeting voor de advertenties.
Door de hogere mate van interesse die de doelgroep op dit moment heeft, is de kans groter dat ze tijd nemen om advertenties aandachtiger te lezen. Dit betekent dat je meer tekst kunt gebruiken om je product uit te leggen. Probeer vooral te communiceren in relevante voordelen. Een vliegtuigmaatschappij zal nooit communiceren over hoe snel en hoog zijn vliegtuigen vliegen, maar over in hoeveel tijd je van het ene land in het andere land bent.
Heb je jouw doelgroep voldoende geprikkeld? Dan is de kans groot dat ze iets toe hebben gevoegd aan hun winkelwagen of zelfs al in de checkout/contactpagina van je website zijn geweest. Deze mensen hebben een desire om jouw product te kopen: de derde fase van het AIDA-model. Als doelgroep gebruik je dus mensen die bepaalde acties op je website hebben gedaan, die dicht bij het aankoopmoment liggen.
Voorbeeld:
- Mensen die in de afgelopen 14 dagen iets toe hebben gevoegd aan hun winkelwagen maar niets hebben gekocht
- Mensen die meer dan 4 pagina’s hebben bekeken
- Mensen die meer dan 4 keer op jouw website zijn geweest
- Mensen die jouw checkout-pagina hebben bekeken
- Mensen die jouw contactpagina hebben bekeken
Uiteraard zullen hier ook mensen tussen zitten die al gekocht hebben. Deze sluit je uit door een aangepaste doelgroep te maken van iedereen die al heeft gekocht.
De mensen die in deze fase zitten, twijfelen nog over hun aankoop. Je kunt hen overtuigen met een actie, zoals x% korting, maar ook door schaarste te noemen. Een aantal voorbeelden om mensen vanuit de desire-fase naar de action-fase te krijgen:
- Benoem de precieze levertijd wanneer ze nu bestellen
- Benoem schaarste van het product of planning (voor diensten)
- Geef een tijdelijke korting
- Benoem positieve reviews van influencers
- Benoem hoe gemakkelijk het afrekenen is
Instellen van de funnel binnen Facebook adverteren
Hoewel Facebook geen standaardfunctie heeft die letterlijk “funnel” heet, is het niet lastig om een funnel in te richten binnen Facebook. Zeker niet wanneer je het AIDA-model in je achterhoofd houdt. Je funnel richt je op de volgende manier in:
Attention-fase
Kies voor een brede interesse doelgroep, of een vergelijkbare doelgroep van iedereen die in de afgelopen 14 dagen gekocht heeft. Zorg ervoor dat deze doelgroep breed genoeg is. Hoe breder, hoe beter. Facebook kan namelijk grote hoeveelheden bovengemiddeld geïnteresseerde mensen binnen een doelgroep vinden wanneer deze zeer klein is. Hierdoor zal de frequentie (hoe vaak één persoon dezelfde advertentie ziet) alleen maar hoger worden. Dit terwijl je bij de attention-fase wilt mikken op een frequentie van twee. Anders krijgen mensen het gevoel dat jij spamt. Test verschillende advertentieformats om te kijken waar de meest relevante klikken op binnenkomen. Het doel van deze advertentie is niet verkopen, maar mensen kennis laten maken met je product of dienst. Kies als doel dus ‘engagement’, ‘bezoekers’ of ‘viewContent’.
Interest-fase
De mensen die je wilt bereiken met deze advertenties moeten jouw product of dienst al kennen. Anders werken de advertenties niet. Kies daarom doelgroepen die interactie hebben gehad met je merk of product. Denk hierbij aan de aangepaste doelgroep: mensen die een product hebben bekeken maar niet gekocht of mensen die interactie hebben gehad met je eerdere advertentie. Aangezien deze mensen een interesse hebben getoond in je producten of dienst werken video’s, dynamische product ads (ideaal voor grote webshops met veel producten) en afbeeldingen goed.
Ook in deze fase is het belangrijk dat je de mensen in deze doelgroep niet overspoelt met advertenties. Zorg ervoor dat je als advertentie-optimalisatie kiest voor ‘bereik’ en niet voor ‘conversies’. Je wilt namelijk dat mensen zo snel mogelijk uit de interest-fase naar de desire-fase gaan. Als conversiedoel voor je advertenties kies je voor ‘add to cart’ of ‘initiate checkout’. Facebook zal automatisch mensen zoeken waarbij de kans groot is dat ze iets toevoegen aan hun winkelwagen of naar de checkout gaan. Een gevulde doelgroep van mensen die dit gedrag hebben vertoond op je website heb je nodig voor de volgende stap: desire.
Desire-fase
Je target mensen die op het punt staan van aankoop. Dat betekent dat je nu best wat agressiever kunt targeten. De frequentie kan in deze fase best oplopen. De strategie is kopen of afscheid nemen. Kies als doel voor deze advertentie ‘aankopen’. Kies bij optimalisatie en weergave voor ‘conversies’. Als advertentieformats kies je voor snelle formats zoals dynamic product ads of afbeeldingen. Video’s zijn in deze fase vaak te traag.
Budgetten
Investeer het meest in de fase waarbij de kans op aankoop het grootst is. Wij houden vaak de volgende percentages aan:
- attention: 20%
- interest: 30%
- desire/action: 50%
Belangrijke aandachtspunten voor de funnel:
- Zorg dat je in iedere stap mensen die al gekocht hebben uitsluit
- Zorg dat je boodschap in de advertenties aansluit bij de fase van de funnel (het AIDA-model)
- Zorg dat je zeker weet dat je pixel naar behoren werkt
- Zorg dat je in iedere stap de doelgroep uit de stap ervoor uitsluit
16. Dashboard inrichten
Het inrichten van het Facebook Ads-dashboard is het halve werk. Door je dashboard goed in te richten help jij jezelf om het overzicht te behouden en dat maakt het uiteraard makkelijker om te monitoren hoe je advertenties presteren.
Het dashboard kun inrichten door in het advertentieaccount op Kolommen (of “Columns” in het Engels) te klikken.
Vervolgens klik je op “kolommen aanpassen” (of “customize columns”).
Zoek vervolgens de volgende opties om deze toe te voegen aan de kolommen:
- Link clicks
- CPC (all)
- CPM (cost per 1,000 impressions)
- CTR
- Adds to cart
- Checkouts initiated
- Purchases
- Purchase ROAS
De toegevoegde kolommen zorgen ervoor dat je in een oogopslag kunt zien wat er gaande is in de funnel. Van de bovenste laag (aantal impressies, kosten per impressie en aantal klikken naar je website) door de middelste laag (aantal toevoegingen aan de winkelwagen en aantal keren dat de bezoeker het betaalproces is gestart) naar de laatste stap (waar het echt om draait: aantal bestellingen).
De kans is groot dat je de campagnes, advertentiesets en advertenties wilt sturen op basis van de bovengenoemde elementen. Het dashboard-overzicht maakt dit een stuk inzichtelijker.
Verdere uitleg per toegevoegde kolommen:
- Link clicks: Door deze metric in te stellen is het makkelijker bij te houden hoeveel keer is geklikt op je campagne, ad set of om specifiek te zijn: je advertentie.
- CPC (all): Om winstgevendheid goed bij te houden, moet je de CPC (kosten per klik) onder controle houden. Als de CPC te hoog is, kunnen we in combinatie met de CTR de advertentie bijwerken en optimaliseren.
- CPM: Cost per Mille geeft aan hoeveel het je in principe kost om 1.000 mensen te bereiken. Is de CPM aan de hoge kant, dan is het een idee om je targeting doelgroep te verbreden.
- CTR: Dit geeft aan hoeveel procent van de doelgroep die je advertentie heeft gezien op je advertentie klikt. Een lage CTR gaat meestal hand in hand met een te hoge CPC. Is je CTR onder de 1,5%, dan kan het zijn dat je CPC te hoog is.
- Adds to cart: Nu komen we echt bij de e-commerce data. Adds to cart geeft aan hoeveel bezoekers via een specifieke campagne, ad set of advertentie een product in de winkelwagen hebben gedaan.
- Initiate checkout: De volgende stap is het initiëren van een betaalproces. Zo kun je ook in één oogopslag meten hoeveel bezoekers een betaalproces hebben gestart. Mochten ze dit niet afmaken, weet je uiteraard welke doelgroep je als eerste moet remarketen.
- Purchases: In ons optiek is dit één van de belangrijkste data. Dit is waar je het uiteindelijk voor doet en waar je successen van een campagne op kan baseren.
- Purchase ROAS: Return on ad Spend (ROAS) geeft aan wat je concrete rendement is per campagne. Op advertentieset- en advertentieniveau is het enorm handig om winnende advertentiesets en advertenties op te schalen. Heb je een converterende campagne, zoom dan vooral in op advertentieset en op advertentie. Zo zie je op basis van ROAS welke goed werken en is het makkelijker te begrijpen wat de volgende stap is om jouw bedrijf naar de volgende niveau te tillen.
-
17. Een advertentie maken
De advertentiemanager van Facebook lijkt ingewikkeld, maar is eigenlijk heel eenvoudig. Het is deels te vergelijken met de structuur van Google Ads. Een advertentie wordt gedeeld in drie onderdelen genaamd campagnes, ad sets en ads.
Campagnes: Een campagne is een hoofditem met vooraf bepaalde advertentiedoelstellingen en kan meerdere ad sets en advertenties bevatten.
Ad sets: Met advertentiesets bepaal je je doelgroep, plaatsingen en conversietype.
Ads: Hier komen je daadwerkelijke advertenties. Bij het maken van advertenties moet je het type visuele advertentie selecteren (video, afbeelding of carousel) en een pakkende tekst schrijven.
Structuur
Wanneer je begint met een advertentie is het handig om rekening te houden met de structuur. Wij raden aan om voor elke campagne te testen met meerdere ad sets omdat het aan het begin – zo zonder data – bijna onmogelijk is om meteen de “gouden combinatie” te vinden.
Campagne: Voor e-commerce raden wij aan om jouw campagne te sturen op conversiedoelen (op basis van je Facebookpixel). Je kunt zelf aangeven op welke data je wilt sturen: aantal view-contents (paginaweergaven), add to carts, initiate checkouts of uiteraard aankopen. Heb je nog geen data? Dan is “add to cart” een mooi uitgangspunt.
Bij het maken van een campagne is het belangrijk om je budget per campagne in te stellen en de optie “Campaign Budget Optimisation” aan te klikken. Daarmee wordt jouw budget besteed aan de best presterende advertentiesets – op basis van je conversiedoelen. Let op: campagne instellingen kunnen later niet meer aangepast worden.
Ad sets: Selecteer je conversiedoelen zoals aantal view-contents (paginaweergaven), add to carts, initiate checkouts of aankopen. Zorg er wel voor alle advertentiesets dezelfde conversiedoelen gebruiken.
Bij het maken van Advertentiesets is het belangrijk om je doelgroep goed te bepalen. Je zult vast wel op het internet gelezen hebben dat je doelgroep zo specifiek mogelijk moet zijn om de beste resultaten te bereiken. Wij willen je eigenlijk adviseren om relevante doelgroepen zo breed mogelijk te houden. Wanneer je een doelgroep van ongeveer 900.000 mensen weet te bereiken, zal je CPM en CPC vele malen lager zijn dan bij een doelgroep van 50.000.
Als voorbeeld: een e-commerce site in horloges kan meerdere advertentiesets aanmaken waarbij de ene advertentieset is gericht op een doelgroep die interesse toont in horloges, de tweede advertentieset met interesse in fashion en de derde advertentieset gericht op mensen met interesse in luxe leefstijl.
Zorg er wel voor dat wanneer je een advertentieset aan het maken bent, de onderstaande optie onder targeting is uitgevinkt. Zo voorkom je dat Facebook zelf onnodige doelgroepen toe gaat voegen aan de advertentiesets.
Een belangrijke tip is ook uiteraard om te kijken welke plaatsingen goed converteren en welke niet. Hier komen we na de testfase achter. Na die testfase is het tijd om slecht presterende plaatsingen uit te sluiten.
Advertenties: Met advertenties bedoelen we uiteraard de visuele advertenties die je doelgroep te zien krijgt. Maak in de testfase drie soorten advertenties per advertentieset: een afbeelding, een video en een carrousel-advertentie. Zo is het makkelijker om te testen wat wel en wat niet werkt. Werken de losse afbeeldingen goed? Test als volgende stap dan je tekst.
Tot slot is het belangrijk om met veel campagnes, advertentiesets en advertenties te testen. Blijf vooral veel testen, want er is uiteraard een kans dat je je doelgroep uitput of je CPC / CPM minder goed gaat presteren.
18. Winning Ads en opschalen
Wanneer je ziet dat je campagne, advertentieset en een specifieke advertentie al een week lang constant goed presteert, is het tijd om op te schalen. Voor veel ondernemers klinkt dit als muziek in de oren, dus zetten ze het budget lekker omhoog zodat er meer geld bij komt. Doe dit vooral niet wanneer je wilt opschalen. Wat je dan wel moet doen? Hieronder leggen we stap voor stap uit wat de correcte stappen zijn van het selecteren van een winnende campagne tot aan het opschalen.
1- Het vinden en selecteren van een advertentieset en advertenties
Wanneer we een winnende combinatie van adset en advertentie willen vinden, doen we dat aan de hand van de resultaten en het dashboard. Daarvoor kijken we naar de bottom-up metrics in de funnel. We beginnen eerst op advertentiesetniveau en schakelen daarna over op advertentieniveau. De eerste indicator is uiteraard helemaal onderaan de funnel: aantal aankopen.
Als er veel aankopen zijn, is het natuurlijk makkelijk om een beslissing te maken op basis van aankopen. Als er geen of weinig aankopen zijn, dan gaan we een stapje terug in de funnel: aantal initiate checkouts (aantal keren dat een afrekenproces is gestart). Als hier ook weinig gegevens van zijn, kijken we naar aantal keren dat een product in een winkelwagen is toegevoegd (aantal add to carts). Is ook dat laag? Kijk dan kritisch naar de CTR en CPC.
Is je CTR lager dan 1,5% en je CPC aan de hoge kant? Kijk dan naar plaatsingen: op welke plaatsen je advertenties worden getoond. Selecteer een campagne, een advertentieset en klik op “breakdown” om je kolommen aan te passen. Klik vervolgens op “placement & device”. Hier zie je de metrics per plaatsing en apparaat waarop je advertentie is gezien. Zijn er plaatsingen waar een groot deel van je budget aan wordt besteed maar die je niets opleveren? Stop dan je advertentieset en maak een nieuwe aan waarbij je de slecht presterende plaatsingen uitsluit.
Zijn je metrics niet opmerkelijk ondergemiddeld en behaal je gewoon prima aantal klikken met een lage CPC en een degelijke CTR? Dan vallen we met de deur in huis: je hebt nog geen winnende campagne. Het is op dit moment wellicht beter om je website te optimaliseren (kijk naar de UX) en een nieuwe campagne aan te maken. Begin opnieuw met het testen van je campagnes.
2- Goed presterende plaatsingen
Er zijn bepaalde stappen bij het opschalen van een winnende campagne. Draait een specifieke campagne ruim een week constant goed op basis van de behaalde resultaten in de funnel tot aan aantal add to carts? Kijk dan eerst naar de goed presterende plaatsingen. Maak voor jezelf een overzicht van goed presterende plaatsingen. Bij het opschalen moet je namelijk de slecht presterende plaatsingen uitsluiten.
3- Opschalen
Wanneer de juiste combinatie tussen advertentieset, advertentie en plaatsingen is gevonden, is het tijd voor de volgende stap: het opschalen. Dupliceer de gehele campagne maar publiceer het nog niet.
Je maakt in principe een kopie van de goed presterende campagne. Daarna schakelen we de advertentiesets en/of advertenties uit die niet goed presteren, en uiteraard passen we de plaatsingen aan. Plaatsingen die ons niets opleveren sluiten we uit in de advertentieset. Wat er uiteindelijk overblijft, zijn de advertentieset en advertenties die positief draaien en iets opleveren in rendement. We willen uiteindelijk dat het hele budget aan de winnende advertenties besteed wordt.
Een gratis marketing scan aanvragen?
19. Dynamische retargeting-advertenties
Facebook dynamic retargeting ads maken het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties te maken zonder dat er handmatig veel werk bij komt kijken. Zo kun je een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld: iemand die onlangs op je website was) benaderen met een specifiek product (bijvoorbeeld: onlangs bekeken op de website of onlangs aan winkelwagen toegevoegd).
Dit soort advertenties zijn enorm relevant. Het zijn namelijk advertenties die aansluiten op bepaalde interesses of handelingen. Het kan zo zijn dat een bezoeker een paar schoenen heeft toegevoegd aan de winkelwagen maar nog niet de tijd heeft gehad om de bestelling te plaatsen op je website. Om er voor te zorgen dat de klant je niet vergeet, of om de klant nog nét dat ene stimulans te geven om ze over de streep te trekken kan dynamic retargeting enorm veel betekenen.
Er zijn een paar dingen die je nodig hebt om gebruik te maken van dynamische remarketing:
- De Facebookpixel moet correct geïnstalleerd zijn op je website.
- Je moet toegang hebben tot het Facebook Bedrijfsmanager-account.
- Er moet een productcatalogus geüpload zijn naar Facebook.
Het koppelen/uploaden van een productcatalogus
Wanneer er geen productcatalogus is gekoppeld aan Facebook kun je geen dynamische advertentie maken. Facebook moet uiteindelijk wel weten welke producten getoond moeten worden aan welke bezoekers.
Om een productcatalogus te maken, ga je in de advertentieaccount naar het kopje “Gegevensbronnen” en klik je op “Catalogi”. Indien je gebruik maakt van Shopify, WooCommerce (WordPress), BigCommerce, Magento, 3dcart, Storeden of OpenCart kun je via een applicatie of plugin rechtstreeks een productcatalogus vanuit je website uploaden naar Facebook. Als alternatief is het ook mogelijk om handmatig alle producten aan te maken in de productcatalogus van Facebook.
Het maken van een dynamic ad
Wanneer je productcatalogus correct is gekoppeld met Facebook, kun je vervolgens een dynamische advertentie maken.
Klik in je advertentiebeheer op “+ maken” om een nieuwe campagne aan te maken. Selecteer vervolgens “verkopen uit catalogus” als marketingdoelstelling van je campagne.
Maak in de volgende stap je advertentieset. Zorg ervoor dat je de productverzameling kiest waarvoor je reclame wilt maken. Stel vervolgens je doelgroep, plaatsing, budget en planning in. Je doelgroep-targeting kan je richten op bezoekers die al op je website zijn geweest of op nieuwe gebruikers. Wij raden aan om je dynamische advertentie te richten op bezoekers die al op je website zijn geweest, omdat hier de relevantie hoger ligt en je dus betere resultaten kunt behalen.
Om een grote remarketing-doelgroep te bereiken en toch relevant te blijven, is het verstandig om in de advertentieset de optie “Viewed or added to cart but not purchased” te selecteren. Let wel dat wij in de afbeelding hierboven er voor hebben gekozen om alleen de websitebezoekers van de afgelopen 7 dagen te targeten. En niet degenen die bijvoorbeeld een jaar geleden jouw website bezochten, maar sindsdien niet meer. Door alleen recente bezoekers te kiezen, blijf je relevant.
Na het instellen van de advertentieset is het nu tijd om de retargeting-advertentie te maken. Selecteer of je gebruik wilt maken van een carrousel of van een enkele afbeelding. Je afbeeldingen worden uiteraard ingeladen vanuit de productcatalogus. Vergeet niet om nog tekst toe te voegen aan de advertentie en om de afbeeldingen een frame te geven om nog extra op te vallen. Dankzij een frame kun je het kortingspercentage, prijs van het product of overige USP’s weergeven.
Succes met Facebook adverteren!
Heel veel succes! Met deze 19 tips voor Facebook adverteren weet ik zeker dat jouw advertenties een hogere ROI gaan opleveren. Toch nog een beetje extra hulp nodig? Onze socialmediaspecialisten zitten voor je klaar dus schroom niet om contact op te nemen. Eerst overtuigd worden door onze kennis en kunde op het gebied van Facebook adverteren? Lees dan onze dienstpagina.