Succesvol adverteren op Marktplaats Pro
Onder de loop
Is jouw SEA goed ingesteld?
Onze SEA specialisten hebben een SEA checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw campagnes kunt beoordelen.
Adverteren op categorieniveau
We blijven nog even bij de winterbanden. Hierin is veel keuze qua maatvoering. Je kan er dus ook voor kiezen om niet op productniveau te adverteren maar juist enkele advertenties te hebben voor iedereen die op zoek is naar een soort winterband. Het belangrijkste is om dan zichtbaar te zijn in de breedte en verkeer naar je winkel of website te leiden. Ook is het belangrijk dat je usp’s aansluiten bij wat een gemiddelde Marktplaats bezoeker verwacht en naar op zoek is.
Daarnaast maak je dus een advertentie voor ‘breed zoeken’. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld alle maten die je kunt leveren in deze advertentie zet. Op die manier word je advertentie ook getoond aan iemand die op zoek is naar ‘winterband 185 60 R15’.
Voorraad synchroniseren met Marktplaats Pro
Niets is zo irritant als een oude Marktplaats advertentie en als je doorklikt om te bestellen blijkt dit product niet meer verkocht te worden of uit voorraad te zijn. Zonde van de kliks, irritatie bij de bezoeker en een onnodige kostenpost. Ook dit regel je eenvoudig met je feed. Door te kiezen om alleen producten met daadwerkelijke voorraad te tonen wordt je feed elk etmaal geupdate en producten die niet op voorraad zijn weer van Marktplaats af gehaald.
Optimaliseren met klikbudget
Uiteindelijk wil je natuurlijk zo min mogelijk klikbudget besteden voor zoveel mogelijk conversies. Het is mogelijk om advertenties te verwijderen of te pauzeren. Op die manier speel je eenvoudig in op trends en seizoensinvloeden. Daarnaast zal je na verloop van tijd zien dat bepaalde advertenties beter renderen dan anderen. Het is slim om testen of de roas (return on advertise spend) gelijk blijft als er meer budget naar die specifieke advertentie gaat. Op die manier gaat er meer geld naar de advertenties die ook de meeste inkomsten genereren.
Samenvatting
Heb je veel producten voor Marktplaats, maak dan gebruik van een feed. Bekijk van tevoren of er animo is onder de marktplaats doelgroep voor jouw product. Wil je zichtbaar zijn met ieder product apart of alleen op categorie niveau?
Bepaal of je je hele assortiment wilt doorpushen naar Marktplaats of slechts een deel daarvan. Kies sowieso alleen producten die je daadwerkelijk op voorraad hebt.
Gebruik relevante zoekwoorden en schets een goed beeld in de advertentie van jouw werkwijze, usp’s en bedrijf. Zodat alleen echt potentiële kopers doorklikken naar jouw website.