Websitegedrag tracken met Hotjar
Gebruik maken van heatmaps?
Ben jij benieuwd naar het gedrag van jouw klanten en wil je op basis daarvan optimaliseren? Onze specialisten staan klaar om je te helpen met het gebruik van heatmaps.
Hotjar vs. Google Analytics
Google Analytics is ook een krachtige tool die je kunt gebruiken om je websiteprestaties te verbeteren. De platforms meten echter verschillende dingen, dus het is de moeite waard om allebei te gebruiken.
Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen de twee platforms. Ten eerste is Hotjar gericht op het begrijpen van gebruikersgedrag, terwijl Google Analytics gericht is op het meten van verkeers- en activiteitsgegevens. Ten tweede biedt Hotjar heatmaps en sessie-opnames die je een visuele weergave geven van hoe gebruikers omgaan met je site, terwijl Google Analytics dat niet doet. Als laatste heeft Google Analytics geen feedback polls om directe feedback van gebruikers te verzamelen. Gebruik de tools daarom naast elkaar om de beste resultaten te behalen.
Hoe gebruik je Hotjar op je website?
Om aan de slag te gaan met Hotjar, maak je een account aan en voeg je de code toe aan je website. Zodra je dit gedaan hebt, kun je beginnen met het bijhouden van gebruikersgedrag!
Daarna kun je heatmaps inzetten om te zien waar gebruikers op klikken en waar ze in geïnteresseerd zijn. Lijken ze vooral geïnteresseerd in één ding, terwijl je eigenlijk wilt dat ze hun aandacht richten op iets anders? Richt je website dan anders in, of verander de opmaak. Sessie-opnames zijn ook behulpzaam als je wilt zien hoe gebruikers met je site omgaan. Of gebruik de feedback polls om te peilen hoe je websitebezoekers jouw website ervaren.